سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نانو به زبان ساده

ارسال شده توسط میترا در 86/11/29:: 9:47 عصر

دیگر نمی توان به جرأت ادعا نمود که بشر کم ترقادر به کشف مواد و عناصر جدید از طبیعت خواهد بود، چرا که تا امروز تقربباً تمام عناصر موجود در طبیعت شناسایی شده اند . بنابراین شاید بتوان گفت که تلاش برای جستجوی مواد جدید ، تلاشی بی فایده خواهد بود. اما از سوی دیگر خصلت جستجو گر و نوخواه بشر نیز بیکار ننشسته و در پی یافتن راهی برای کشف مواد جدید بر آمده است . ولی این بار به جای کشف مواد یا عناصر جدید اقدام به بازسازی و یا به عبارتی نو سازی ساختار اتمی موادی که از قبل در اختیار داشت نموده است تا بدین ترتیب بتواند از همان عناصر ، ترکیباتی بسیار کوچکتر و در عین حال با قابلیت های بسیار بالاتر تولید نماید.

برای مثال شما می توانید تصور کنید که روزی فرا رسد که انسان تنها با تزریق یک قطره خون ، نه تنها تمام بیماری هایش علاج خواهد شد، بلکه دیگر به هیچ وجه بیمار نخواهد شد و حتی می توان چنین ادعا نمود که دیگر اصلاً پیر نخواهد شد و همیشه جوان باقی خواهد ماند. و یا اینکه تصور کنید شیشه های منزل شما آنقدر نازک شود که به راحتی بتوانید بوی گل های باغچه خود را از آن سوی شیشه استشمام کنید و در عین حال این شیشه از ورود سرما و گرما و گرد و غبار به داخل اطاق شما جلوگیری کرده و حتی آنقدر مقاوم باشدکه با شلیک گلوله نیز هیچ آسیبی به آن نرسد.

این مثال ها هر چند که ممکن است امروز بسیار عجیب و دور از دسترس به نظر آید ، اما محققان و دانشمندان با تکیه بر فناوری نانو توانسته اند مقدمات این تحول عظیم را فراهم نموده و به موفقیت هایی نیز دست یابند. برای مثال در حال حاضر آنها توانسته اند حجم اطلاعاتی را که تا پیش از این 26 هزار DVDبرای نگهداری آنها لازم بود را با بکارگیری نانو لوله های کربنی ، تنها در حافظه ای به ابعاد یک سانتی متر مکعب نگهداری نمایند.

این مثال ها مقدمه ای برای معرفی فناوری نانو بود که در سالهای اخیر سر و صدای بسیاری راه انداخته و از هر گوشه و کناری صحبت هایی درباره آن شنیده میشود. اما به راستی فناوری نانو ، یا همان نانو تکنولوژی چیست ؟

 

   

کلمات کلیدی :