سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایران و نانو

ارسال شده توسط میترا در 86/11/29:: 9:54 عصر

ایران در زمینه نانو در جهان اسلام اول است

 خبرگزاری فارس: معاونت فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران در بین کشورهای منطقه و جهان اسلام، در زمینه تولید علم در حوزه نانوفناوری رتبه اول را دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، علیرضا جهانگیریان در یک نشست خبری با اشاره به اینکه اهداف اصلی کشورها توسعه اقتصادی است، گفت: نقش فناوری در رشد اقتصادی کشور فرانسه 76 درصد، در کشور انگلیس 73 درصد و در کشور ژاپن 55 درصد است. این آمار نشان می‌دهد که فناوری می‌تواند سهم به سزایی در رشد اقتصادی داشته باشد و ما نیز در کشور باید تلاش کنیم تا توجه بیشتری به بحث فناوری شود

وی ادامه داد: یکی از وظایفی که به وزارت علوم سپرده شده توسعه فناوری‌های نوین در کشور است و در سند چشم انداز به نانو فناوری، زیست فناوری،فناوری‌های هسته‌ای، هوا و فضا، اطلاعات و محیط زیست اشاره شده است.
معاون فناوری وزارت علوم با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه نانوفناوری گفت: هم اکنون کشور ما در تولید علم در حوزه نانو فناوری در منطقه و جهان‌اسلام رتبه اول را داد و در سطح جهان نیز در جایگاه بیست و ششم قرار داریم و از نظر ارجاعات به مقالات علمی در این حوزه رتبه بیست و پنجم را در اختیار داریم. سهم وزارت علوم در این تولیدات علمی 90 درصد بوده است.
وی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در زمینه فناوری هسته‌ای خاطرنشان کرد: ماده واحده‌ای در مجلس در زمینه فناوری هسته‌ای به تصویب رسید که بر اساس آن وزارت علوم و سازمان انرژی اتمی به منظور دستیابی به علوم هسته‌ای و تأمین چرخه سوخت 20 هزار مگابایت برق هسته‌ای و اولویت‌های تحقیقاتی باید با هم مشارکت داشته باشند.
جهانگیریان با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه فناوری اطلاعات در کشور افزود: در زمینه فناوری اطلاعات تحولات جدی در دنیا صورت گرفته به طوری که نیمی از 20 شرکت برتر دنیا در حوزه فناوری اطلاعات هستند.
وی با اشاره به فعالیت‌های وزارت علوم در جهت توسعه فناوری اطلاعات گفت: وزارت علوم فعالیت‌های مختلفی برای تولید علم در این فناوری داشته است و هم اکنون بیش از 10 دانشگاه رشته IT دارند و 15 مرکز رشد ICT در سراسر کشور وجود دارد و 250 موسسه مستقر در این مراکز مشغول به کار هستند.
جهانگیریان با اشاره به اینکه صنعت هوا و فضا در کشور ما با تحریم روبرو است، گفت: هم اکنون وزارت علوم با همکاری سازمان فضایی ایران و وزارت دفاع در حال تهیه و تدوین سند توسعه علم و فناوری هوا فضاست که این سند برای افق 1404 است.
وی با اشاره به اینکه ایران با 70 کشور ارتباطات سیاسی دارد، افزود: از بین این کشورها، 13 کشور برای همکاری‌های فناوری انتخاب شدند و با این کشورها در زمینه بحث واردات و صادرات فناوری همکاری داریم.



کلمات کلیدی :